Klær og utstyr

Her finner dere tips om hva barna bør ha med seg i barnehagen.

Merking av klær

Klær og utstyr må være merket med barnets navn med merkelapper eller penn. Hvis noe blir borte, er det større sjanse for at det kommer til rette når det er merket med riktig navn.

Ta med klær hjem

Ta med klær hjem til vask når det er vått eller skittent, og fyll på med rent tøy neste dag. Hvis dere vrenger yttertøy når det skal tørkes, tørker det raskere og er klart neste dag. Viktig at strikker under dresser/bukser er hele.

Vi ønsker at dere hjelper barna å holde orden på garderobeplassen sin. Se over plassen hver dag og sørg for at det barnet trenger til dagen ligger klart. Vi sender også ut melding hvis vi ser det mangler tøy.

Dette trenger barna:

Drikkeflaske:    Alle har med egen drikkefalske merket med navn. Ta med flasken hjem og rengjør daglig.

Bleiebarn:        Barn som bruker bleier tar med bleier til barnehagen. Vi vil helst ha bleier som festes med tape, så vi ikke trenger å ta av alt tøy når bleien skal skiftes. Vi sier ifra når barnet trenger flere bleier.

Soving:             Hvis barnet skal sove ute må barnet ha egen vogn med seler, regntrekk og vinterpose/dyne. Hvis barnet bruker smokk, er det lurt å ha en ekstra liggende i barnehagen. Etter avtale med personalet kan barnet sove inne på madrass.

Skiftetøy:          Barnet bør ha to hele skift i barnehagen til enhver tid. Genser/body, bukse/strømpebukse, sokker og truser. Detaljert liste over behov for klær etter sesong, kan dere se nedenfor.

Sommerstid trenger barna:

•        Solhatt/caps

•       Solkrem – barnehagen har også noe solkrem. Ved ønske om en spesiell solkrem må dette kjøpes inn selv.

•       Solbriller

•        Sandaler og joggesko.

•        Regndress/ bukse og jakke.

•        Gummistøvler

•        Shorts

•        T-skjorte

•        Badetøy

Det er ofte lek ute med vann på sommeren, så det kan være lurt med ekstra skift.

På våren og høsten trenger barna:

•         Parkdress eller jakke og bukse

•         Regndress/ bukse og jakke.

•         Ull/ fleecebukse og genser

•         Regnvotter

•         Gummistøvler

•         Gore-tex sko

•         Tynn lue/pannebånd

•         Tynn buff

Når det er vått og kaldt trenger barna:

•         Tynt ullundertøy (bukse og genser)

•          Ull/fleece bukse og genser

•          Buff og lue, eller lue med hals

•          Regnvotter med fôr

•          Regndress/ bukse og jakke.

•          Ullsokker i gummistøvler eller cherrox

Når det er kuldegrader trenger barna:

•          Tynt ullundertøy (bukse og genser)

•          Ull/fleece bukse og genser

•          Dress med fôr

•          Ullsokker

•          Hals og lue, eller lue med hals

•          Tykke votter, gjerne to par

•          Goretex-støvler, eller andre varme vinterstøvler